2009-07-01

Make it better

Jag är så himla glad. Jag vet inte ens varför, lederna är värre än på länge och inget händer i mitt liv egentligen. Men jag är glad, så glad att jag nästan skulle kunna skära i glädjen med kniv och spara undan den till senare tillfälle.

Det är bra. Det som inte är bra är vår värld. Jag blir så arg. Ingen orkar bry sig om att det svälter människor över hela jorden, just nu. Just i denna sekund dör ett barn, för att de inte har nog att äta eller inte tillräckligt bra sjukvård, av fattigdom helt enkelt. Eller i krig. Man har sett eländet å många gånger på tv:n och hört om det så många gånger att man inte orkar bry sig längre. Man blir avtrubbad.

Vi säger att det inte är vårt problem för vi bor ju ändå i ideallandet Sverige, men vi ska inte glömma att svenska myndigheter utvisar flyktingar till krigszoner. Till provinser i Irak till exempel som FN inte bedömer som säkra. Eller ensamma flyktingar till platser i Afghanistan där man inte ska vistas om man inte har kontakter där.

Jag kokar över av ilska.
Jag vill inte ha det såhär mer.
I sommar ska jag försöka göra något åt det i Darfur med vårt projekt Refugee Support Camp och känner du också att det skulle vara skönt att hjälpa till och bor i närheten av Kungsbacka, kom och hjälp oss där på ängarna vd Onsala kyrka.
Vi börjar bygga klockan elva på lördag. Invigningen är på söndag kväll.
Sen har vi aktiviteter som man kan vara med på i två veckor fram över, program finns på hemsidan.

Inga kommentarer: