2009-12-25

Julhelgen

You spin me
Julafton och dagarna runt omkring är fina. Hektiska, stressiga, utdraget väntandes, och så väldigt lata. Mycket mera mest godis och mys. I min familj ser det ut såhär:

22:e är massa städning och glöggfest, 23:e är jul på Jul-på-Lisebergdag när allt är färdigfixat i vår familj, 24:e jullunch hos farföräldrar och middag med massa olika folk på kvällen och julklappar och lotteri, 25:e är mys, trötthet, testa julklappar det är lathetsdag och den 26:e är det kalkonmiddag med släkt och eventuellt tittar man på mellandagsrean för första gången då. Sen är jul slut. Och man är trött, glad och ett par kilo tyngre på all mat (hoppas jag).

Jular kan se väldigt annorlunda ut än såhär. Men detta är mer eller mindre konceptet hos mig. Ganska lyckat om man frågar mig. Och jag tackar min lyckliga stjärna att jag bor i en familj där man inte kollapsar under julstress och bråkar sönder. Att alla julideal som förvandlas till julkrav som blir julstress som får folk att bråka, att skrika, att gråta under jul klaras av ganska bra, utan gråt och skrik och bråk. Jag är så tacksam att vi klarar av att prata, att vi inte bara sitter och skruvar oss och känner "ingen här förstår mig ju" hela julhelgen. Jag är tacksam att jag slipper folk som super sig fulla på julafton och att allt blir pannkaka på grund av det. Jag är helt enkelt glad att det funkar.

Så God Jul nu alla. Hoppas den blir det. Om annars, försök stå ut. Efter julen blir allt som vanligt igen.

Bilden är från den 23:e och Liseberg.

Inga kommentarer: