2009-10-14

Om soundtrack

Det finns låtar, och så finns det Låtar. Det finns små smala låtar som man är så lycklig över att ha upptäckt men som man är rätt ensam om att ha en relation till. Det finns låtar som alla hört men ingen har en relation till.

Så finns det låtar som varit ens eget helt personliga soundtrack, låtar som man sedan inser att väldigt många har haft som eget personligt soundtrack, och så blir man en liten eller en stor grupp som delar ett gemensamt soundtrack. Och när man inser det så blir det som att man delar en hemlighet och man kan skapa en värld på den hemligheten. En värld som man inser att andra tillhör genom blogginlägg och små textreferenser i dagligt tal och facebookstatusar och popularity-rankings på Spotify, och utifrån det kan man fantisera ihop hur alla andra som lyssnar på den där låten ser ut, hur de pratar och hur de klär sig. Man kan låtsas att man känner dem för man delat soundtrack för en dag, för en kväll eller för en dansande natt.

Idag är min hemlighet, mitt soundtrack såsom många andras 9 crimes med Damien Rice.

Andra små världar som betyder något för mig; Om du lämnade mig nu, Elegi, Kom Änglar, Solen i Ögonen, alla med Lars Winnerbäck; Delicate och Rootless Tree med Damien Rice; Shoreline både med Broder Daniel och i Anna Ternheims coverversion; What Have I Done med Anna Ternheim: Vi kommer dö samtidigt och Någon gång måste du bli själv båda med Säkert!; Long Before Rock n' Roll med Mando Diao, Use Somebody med Kings of Leon.

Vilka soundtrack betyder något för dig?

4 kommentarer:

josefin sa...

cicci,
tack så hemskt mycket för din kommentar, den gjorde mig glad.

jag vet precis hur det är att inte kunna andas för att revbenen gör så jävla ont, ångesten över att känna sig så jäkla ensam i den kroniska sjukdomen, allt det, jag förstår det.

om du vill får du gärna lämna din mailadress så mailar jag dig.

jag tror vi kan behöva varandras förståelse.

kram

Juliet sa...

Mina låtar som antingen river upp sår i själen eller läker allt finast är
505 med Arctic Monkeys
Freak on a Leash med Korn feat. Amy Lee
Kom!, Att fånga en fjäril och Tvivel (i en live verison) med Lars Winnerbäck
Dance with somebody, The shining, ochrasy och fler av Mando Diao
Keep Breathing med Ingrid Michaelson
Heartbeats både med The Knife och Jose Gonzales
Dom vet ingenting om oss med Moneybrother
(Happy) Jag hatar att det är så med Nina Rochelle

och sen kan jag göra listan så mycket längre.

Linnéa sa...

Det kanske kommer en förändring med kent. (För att när han sjunger att "älskling jag har hittat in från mörkret, det finns hopp om en förändring men det tar den tid det tar" så vågar jag tro att det finns tid för förändring. Att rusningstrafiken i ådrorna någon dag kommer att ta slut.)

Jag har väntat på ett regn med Winnerbäck. (För att jag alltid letar efter regn att förlora mig i)

Lenders in the temple med Conor Oberst (För raden "that circus tiger's gonna break your heart" och för att han är världens bästa)

Biko med Bloc Party (FOR MY SWEETHEART, THE MELANCHOLIC, YOU HAVE CROSSED THE RIVER STYX AND THE WAVES HAVE TAKEN YOU AWAY. AS I LAY MY HEAD ON YOUR CHEST, I CAN HEAR IT IN YOUR VEINS)

de senaste jag spelade på spotify. och kanske dem vackraste av alla.

och jag tycker så mycket om din blogg.

Cicci sa...

@juliett. 505, den river sönder och helar som få. Vi får lyssna på bara sådana låtar en dag. Göra en spellista dricka massor av te och lyssna:)

@linnéa. Kul att du läser (nu låter vi klychiga och så) jätteroligt verkligen. Jag trodde bara det var mina vänner som läste.

Jag har väntat på ett regn är en av de låtar som tar tag mest i mig. De andra har jag pinsammt nog aldrig lyssnat på egentligen. Men så är det och nu får jag ny musik. Alltid bra.

Kram