2009-04-30

Om sjukhet

Så här är det:
Som jag sagt innan har jag diagnosen spondartrit vilket numera är specificerat till psoriasis artrit och jag fick för prick två veckor sen en ny medicin. Humira heter medicinen och är en så kallad TNF-hämmare, en biologisk medicin som kostar massor med pengar. Artriter är autoimmuna sjukdomar vilket innebär att immunförsvaret anfaller leder, senfästen muskelfästen m.m. Behandling för sådana här sjukdomar är då att dämpa immunförsvaret. Äldre mer omoderna mediciner gör detta genom att trycka ner hela immunförsvaret, vita blodkroppar, b-celler, t-celler allt vad det nu heter. Men den medicin jag har nu är "smartare" istället för att trycka ner det som anfaller bakterier, virus och i mitt fall min egen kropp så hämmar den en signalsubstans, TNF-alfa. Det gör att kroppen inte kallar immunfösvaret till att anfalla mina leder för signalsubstanserna finns inte där.

Visst låter det lite komplicerat men det mest fantastiska är att det funkar för mig.
Jag mår så himla mycket bättre.
Jag kan sätta mig upp utan problem i sängen på morgonen.
Jag behöver inte gå med kryckor titt som tätt för att mina knän/höfter/fötter gör ont.
Jag kan böja mig ner utan problem.
Och allt gör så mycket mindre ont.
Ändå så tog jag bara andra sprutan idag. Så jag har knappt börjat.

Det ända som är ganska dåligt är det att kroppen min är mycket infektionskänsligare. Men så fungerar in princip alla mdiciner mot min sjukom ändå.

2 kommentarer:

Julia sa...

Du... det låter världsbäst att den funkar :')

Anonym sa...

Toppen att den fungerar tycker jag