2007-09-05

Arvet efter oss?!

Jag har precis läst de tre Arn böckerna och håller för tillfället på med "Arvet efter Arn" som är den fristående fortsättningen. Men det är egentligen inte det jag ville skriva om. Böckerna är självklart mycket bra och jag har läst Arntrilogin flera gånger. Det är namnet på den sista som fick mig att fundera. Arvet efter Arn. Vad är vårt arv från (inte Arn efterssom han är fiktiv) medeltiden? Från de som byggde upp vårat land och förenade Västra Götaland, Östra Götaland och Svealand. Har vi förvaltat arvet på ett vettigt sätt? Och kanske den svåraste frågan att svara på, vad blir arvet efter oss? Hur kommer människor att minnas vår tid, och vad kommer det tro sig veta om oss? Så som vi tror oss veta en massa om medeltiden.

Kommer de minnas den här tiden som tiden då människorna nästan utplånade livet på jorden genom miljöförstöring, eller kommer växt- och djurliv vara utplånat. Så att vår tid är en svunnen tid, när jorden fortfarande var grön och himmlen blå. Eller kommer de minnas vår tid för alla krigens skull? För att det fanns tillräckligt med kärnvapen för att utplåna jorden. Eller kommer den enda vetskap de har vara den de får genom olika böcker? Kommer de precis som jag läsa Arn-böckerna och tro det är så vi har det, eller kanske Systrar i Jeans-böckerna och tro det var så alla tonåringar hade det.

Jag undrar om allt det som läggs ut på nätet kommer gå förlorat. Om det gör det kommer ju mycket av det som kan göra det enklare att förstå oss gått förlorat. Vår kultur är ju helt uppbyggd runt mejl, bloggar, olika internetcomunities och chattar. Kanske så kommer detta trots allt inte gå förlorat, och då kanske någon om hundra år kan läsa detta och fundera på vad det är som vi faktiskt lämnat efter oss, vad som blir vårat fotspår i historien.

Inga kommentarer: