2007-09-06

Vad betyder det? Egentligen?

Betygen. Alla MVG:n, VG:n, G:n och IG:n som svenska skolan delar ut. Vad betyder det egentligen? Senare, när du gått ut grundskolan och kommit in på gymnasiet. Vad gör det då för skillnad om du kom in på de högsta/lägsta betygen på din linje. Gör det någon som helst skillnad om du slet ihjäl dig i nian och lyckades med att få alla MVG, eller om du tog det rätt lugnt och fick flest G:n. Bara man kommer in på den linje man vill så spelar det egentligen inte någon roll.

Sen att det här med betygen skulle ge en rättvis intagning till gymnasiet, det tror inte jag heller på. OK, till de teoretiska linjerna ger det nog en hyfsat rättvis intagning. Men på till exempel bygg där intagningspoängen blir allt högre (i alla fall i Kungsbacka), hur stor nytta har du där av MVG i många ämnen, om du har ett IG i träslöjd. Intagningen skiter i ifall du har bra slöjdbetyg bara du har bra poäng i övrigt. Det gör att de som är riktigt duktiga på att använda sina händer, men som kanske inte är lika duktiga på att plugga inte kommer in och för vissa av dem är det den enda riktigt bra chansen att bli något. Så om vi ska ha en rättvis intagning till gymnasiet så måste något hända, i vart fall på de praktiska linjerna.

Men allt detta säger jag inte på något sätt för att jag har dåliga betyg, för så mycket bättre betyg än de jag har är det svårt att få. Jag tycker bara det är så hysteriskt. "Vad fick du på det provet? Hade du MVG på det där? Jippie, jag slog henne på SO-provet!!" Det är saker man hör dag in och dag ut och jag är så innerligt trött på det. Folk förväntar sig att det alltid ska vara samma personer som får MVG, och samma personer som inte klarar sig. Det, mer än något annat är nog anledning till att de som får IG inte kämpar och tar sig upp till ett G. För de vågar inte tro att de klarar det, och då skiter man i det. Det är också anledningen till att många jobbar sönder sig i skolan, för om alla förväntar sig ett MVG av dig, så kan man ju bara inte få ett G eller?

Tre anledningar till att betyg finns till:
  1. För att elever ska kunna tillfredställa sin tävlingsinstinkt genom att jämföra sina betyg med de andras.
  2. För att man ska kunna placera eleverna i facken "Pluggis", "IG-barn", "normalbegåvad"m.fl.
  3. För att man ska kunna ha en rättvis (hahaha) intagning till gymnasiet

    Jag trodde jättestarkt på betyg bara för några veckor sen, men sen skolan började igen och hysterien slog mig med full kraft så är jag inte så säker längre....

Tror du på betyg, och hur tycker du systemet ska se ut?

Inga kommentarer: