2007-09-25

Färg

Vi förväntar oss alltid att saker ska se ut på ett visst sätt. Att himlen ska vara blå och gräset grönt och molnen vita eller kanske grå. Att tomten är röd och kycklingen gul och vindruvorna lila eller gröna. Men tänk om du vaknade en dag och såg något helt annat, tänk att om din himmel blev turkosgrön och gräset cerist. Skulle du då tro att det var något fel på dig eller skulle du tro att det var världen som hade ändrat sig?

Jag skulle nog tro att jag höll på att bli knäpp. Att min hjärna bara spelade mig elaka spratt, vilket antagligen skulle varit fallet. Vad skulle varit skillnaden med än annorlunda färgad värld än den vi lever i idag? Skulle det överhuvudtaget göra någon skillnad? Inte nödvändigtvis, men antagligen så skulle det väl ha en inverkan på färger som man ansåg vara vanliga/ovanliga. Eller vad tror du?

Sen tänkte jag på en sak till. Jag undrar hur andra människor upplever färger. Upplever de det som jag ser som rött som jag gör eller ser det de på samma sätt som jag ser tex blått. Är det vi kallar färger bara något vi lärt oss hur det ska vara utan egentlig betydelse? För vi lär ju aldrig få reda på om vi ser exakt samma färg om vi tittar på något som vi kallar grönt. Ja kort sagt så skulle jag nog vilja se världen genom någon annans ögon, om så bara för en dag.

Inga kommentarer: