2008-02-06

Exploderande koalor och valet vi ändå har.

Enligt krönikan av Mark Levengood som fanns i svenskalästförståelsen så exploderar koalor. För att de äter för mycket eukalptysblad och därmed eukalyptusolja. Då exploderar koalorna när skogen brinner. Jag vet inte om det ligger någon sanning i påståendet, men antagligen är det så. Koalor exploderar när de brinner. Enligt krönikan händer det ofta att koalahonor begår självmord när hannarna klättrar upp i deras träd för att para sig med dem. Jag vet fortfarande inte om det stämmer. Det är svårt att veta bara sådär och jag orkar inte göra efterforskningar.

Men det viktigaste krönikan tar upp är valet. Att vi kan välja. Vad vi vill. Egentligen. Och det är vårt ansvar att välja. Varje dag. Och är valen de rätta kan vi förändra världen till en lite bättre värld. Jag undrar om jag skulle kunna spinna vidare på det här imorgon. När vi skriver uppsats alltså. Det får morgondagen och uppsatsuppgifterna utröna. Inom en snar framtid.

Inga kommentarer: