2008-03-30

Vintern dör.

När klockan är åtta och det fortfarande är såpass ljust att man ser utan lampa. Skymmning förvisso men inte snubbel kolsvart. Snarare gråljust. Då förstår man varför det är sommartid. Och att det så sakteliga börjar bli vår. Nu nästan när snön nästan smält bort, kanske till och med vädermässigt.

Bara en upplysning. Jag älskar det. Sommaren och våren och kanske hösten när det är krispigt kallt och klart och soligt och inte snö, det är mina årstider. Men just nu, efter snökaoset de senaste veckorna är jag mest pepp på varm vår. Som såsmåningom kommer bli varm och solig sommar. Om jag nu får som jag vill och sommarn inte blir regnig á la förra sommarn.

"Tänk dig att stå i pjamasen och se kalla kalla kristaller smält smält ner. För solen skiner utanför och skuggor målar mönster."

Bara för att citera min vår och sommarkung i musikväg. Jakob Hellman. För just nu dör vintern.

Inga kommentarer: