2008-01-23

'til we meet in our brand new world

Vi har temadagar idag och imorgon. I skolan. Temat är respekt, och främst handlar det om nazism och rasism. Idag var en Auswitch-överlevare hos oss nior och föreläste. Han talade bra. Om allt det hemska han upplevt och fick mig att känna mig så liten. Liten och lyckligt lottad. Men jag förstår fortfarande inte. Hur man kan göra så grymma saker mot människor, bara för att de har en annan religon, hudfärg, sexuell läggning. Att man inte bara bryter ihop. Jag förstår inte. Alls. Jag vill inte ens förstå.

En annan sak som är svår att fatta är att det händer igen. Etnisk rensning är inget ovanligt. Titta bara på Darfur, Rwanda, Kenya, Balkan, och så vidare i ungefär en evighet. Jag fattar inte. Lär vi oss inte från våra misstag. Ska vi inte stoppa det här? En gång för alla. Lära av historien och ta tag i det som händer här och nu. I verkligheten. Det är på grund av detta som jag gått med i Amnesty. För att göra något om än så litet. Gå med du med.

Inga kommentarer: