2008-01-31

Tänk.

Imorgon ska alla inom GR ha valt gymnasie. Ärligt talat tror jag de flesta nior ska ha valt gymnasie imorgon. Vi ska ha bestämt oss för vilken riktning våra liv kommer ta. Imorgon. Vi är femton. Möjligtvis sexton och vi ska veta vad vi vill bli när vi blir stora. Vad man ska söka för att komma in på högskolan man vill komma in på sen. Alternativt vad man ska börja jobba med efter gymnasiet. Det är svårt. Därför är det många som går natur eller samhäll. De breda linjerna. Men inte ens med den breda baskompetensen är det säkert att man kommer vidare. Ska man in på teknisk högskola tillexempel och går natur. Då måste man välja rätt valbara kurser för att lyckas. Det är svårt att veta nu. Men jag har bestämt mig.

Sen är det många som går runt och oroar sig. Ska man komma in på det man vill? Är ens betyg tillräckligt höga? Kommer min kompis in med mig? Tänk om jag blir helt utstött? Inte för att jag har några bekymmer med det. Snarare tvärt om. Men ändå. Detta är en stressig tid för blivande gymnasielever. För Indranet stänger imorgon. Som lapparna runt om skolan deklamerar med feta bokstäver. Nu är det upp till dig. Att välja din framtid.

Inga kommentarer: